آیت اله جوادی آملی : به گونه ای عمل کنیم که مردم دین را در رفتار ما ببینند
آیت الله جوادی آملی فرمودند: مشکلات جامعه ما شبهات فلسفی و اصولی و دشواری های کتاب رسائل و کفایه نیست، مشکلات جامعه همین عدم اجرای رساله عملیه در زندگی مردم است، پس باید به گونه ای عمل کنیم که مردم، دین را در رفتار ما ببینند.
آیت اله جوادی آملی در درس اخلاق خود با اشاره به اهمیت کتاب <نهج البلاغه> اظهارداشتند: نهج البلاغه همچون قرآن کریم، الهی است و برای همه انسان ها در هر سطحی نافع است و حوزویان، دانشگاهیان، مسئولان و مدیران کشور می توانند از آموزه ها و سفارش های آن بهره مند شوند. بسیاری از مردم توفیق آمدن به حوزه و دانشگاه را ندارند و با الگو گرفتن از روش و منش روحانیون با دین و اخلاق و معرفت آشنا می شوند. امروز 7 تا 8 میلیون پرونده قضایی در دادگاه ها وجود دارد که 80 درصد آن مربوط به الفبای دین است و پرونده های پیچیده و عمیق بسیار کم است، پس باید الفبای دین را به مردم یاد داد. اکثر پرونده ها مربوط به مسائل اخلاقی است، دروغ ها، تهمت ها، خیانت ها، اهانت ها و تجاوز ها، همه مربوط به الفبای دین هستند و اگر همین رساله عملیه درکشور اجرا شود، کشور به مدینه فاضله تبدیل می شود. اگر عالمان، بزرگان، مدیران و مسئولان جامعه به گونه ای زندگی کنند که رفتار و گفتارشان تقوا را نشان دهد، جامعه به جامعه ای متمدن تبدیل می شود. سخنرانی و منبر فقط در حل 5 درصد مشکلات موثر است و باقی آن به عمل و رفتار روحانیت برمی گردد، وقتی عالمانه و عاقلانه زندگی کنیم ،زندگی ما برای دیگران آموزنده خواهد بود و ما مسئول هدایت مردم هستیم و اگر کسی نتواند عده ای را همراه خود به بهشت ببرد به خود ظلم کرده و در یوم الحسرت، پشیمانی اش جدی است. آنچه باعث می شود به بدیهیات دین عمل نکنیم، بی تقوایی است، چون تقوا را نمی بینیم، نمی توانیم خوب عمل کنیم؛ اگر جامعه، جامعه ای با تقوا باشد، زندگی ها راحت خواهدشد و بسیاری از پیچیدگی های جوامع بشری رفع می شود. انسان دنیا زده، اگر چه زرق و برق دنیا را دارد ولی این برق، روشنی چندانی برای پیدا کردن راه ندارد و این فرد هرگز هدایت نخواهد شد چون چراغی که راه را روشن می کند تقوا و عقل است. فقط وحدت مشکلات را حل می کند آیت اله جوادی آملی با اشاره به حوادث اخیر در کشور بر ضرورت حفظ وحدت تاکید کرده و بیان داشتند: چیزی جز وحدت مشکل را حل نمی کند و اگر دلهای ما از هم فاصله گرفت، مشکلی حل نمی شود. ایشان اختلافات را به 3 دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته اختلافات علمی موجود بین صاحبنظران و اندیشمندان علمی است که امر بسیار خوبی است و دسته دیگر اختلافات، اختلافات حقوقی است و اگر در این گونه اختلافات به کسی آسیبی رسیده با توافق، گذشت و خواهش قابل حل است و چیز لاعلاجی نیست. ایشان اختلافات از روی هوای نفس را از دسته سوم اختلاف ها دانسته و تاکید کردند: اگر خدایی ناکرده آنچه ما در آن هستیم از این دسته اختلافات باشد، چاره ای جز ناله، زاری و تضرع به درگاه ذات اقدس اله و توسل نداریم و تنها با تضرع و ناله و زاری حل می شود.